Meddelande

Din varukorg innehåller inga produkter för tillfället

Allmänna köpvillkor för komponentshoppen.se

Beställning

Vid beställning över internet träffas avtal om köp först när Elektronikservice i Västerås AB med organisationsnummer 559182-1482, Box 561, 721 10 i Västerås (nedan kallad "Elektronikservice", "Vi", "komponentshoppen") via e-post bekräftat din beställning. Orderbekräftelsen genereras automatiskt utan manuell översyn.

Makulera och ändra i befintlig order

Vid godkänd betalning skickas dina orderuppgifter till Farnell för hantering efter 60 minuter. Hanteringen av din order hos Farnell är helt automatiserad vilket innebär att du i regel inte kan påverka din order efter att denna tidsperiod passerat. Restnoterade artiklar kan du dock makulera fram tills att dessa skickas från Farnells lager. Återbetalning av debiterat belopp sker inom 4 arbetsdagar.
Vill du ändra i din befintliga order så finner du vårt kontaktformulär här. Du kan även ringa oss på 021-12 33 22 (helgfria vardagar 08.00 - 17.00).

Priser

Priserna på komponentshoppen.se justeras dagligen och presenteras i svenska kronor inklusive 25% moms om inget annat anges. I kassan presenteras det totala priset inklusive fraktkostnad.

Leveransinformation och priser

Normal leveranstid är 1-5 arbetsdagar beroende på det leveranssätt du väljer för din beställning. Vi levererar produkter från Farnells lager i England samt Frankrike. Leveranser från Farnells USA-lager samt leveranser "Direkt från tillverkaren" accepteras ej. Vid restnoteringar skickas din beställning omgående så snart Farnell fått tillräcklig lagerpåfyllning. Restnoteringar skickar vi i separat försändelse vilket innebär att produkter med lagersaldo alltid skickas omgående.

Vi levererar endast till svenska adresser.
Fri frakt - Leveranstid 1-2 vardagar
För leveranssättet UPS Access Point™ erbjuder vi fri frakt vid köp av produkter över 699.00 SEK.
UPS Access Point™ - Leveranstid 1-2 vardagar
För detta leveranssätt tillkommer en fraktkostnad på 125.00 SEK.
Beställningar genomförda innan klockan 17.00 skickas samma dag och finns vanligtvis tillgänglig hos din UPS Access Point™ nästa vardag.
Hitta närmaste UPS Access Point™ här.
Leverans med Postnord - Leveranstid 4-5 vardagar
För detta leveranssätt tillkommer en fraktkostnad på 89.00 SEK.
Beställningar genomförda innan klockan 17.00 skickas samma dag och levereras vanligtvis hem i brevlådan. Beroende på ordervärde samt paketets storlek kan din beställning hamna för uthämtning hos Postnords närmaste serviceställe.
Hitta närmaste serviceställe här.
Hemleverans med Postnord - Leveranstid 4-5 vardagar
För detta leveranssätt tillkommer en fraktkostnad på 124.00 SEK.
Beställningar genomförda innan klockan 17.00 skickas redan samma dag och levereras vanligtvis hem till dörren inom 5 vardagar.
Leveransförsening
Så snart vi får information om leveransförsening av en produkt/beställning så meddelas du detta via e-post och sms.
När du gör din beställning så presenteras alltid aktuellt lagersaldo alternativt beräknad leveranstid för produkter utan lagersaldo.
Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja din beställning, exempelvis då Farnell inte kan fullfölja sitt åtagande till oss eller då en produkt inte får säljas på den svenska konsumentmarknaden.
Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.
Transportansvar
Vi ansvarar för transporten från Farnells lager till dig. Du ansvarar för transporten och står för fraktkostnaden vid retur till oss då du nyttjar din ångerrätt. Tänk då på att välja ett fraktsätt som är spårbart via ex. ett kolli-id nummer.
Ej uthämtad/mottagen beställning
Löser du inte ut eller tar emot din försändelse så returneras den till oss och du debiteras 199.00 SEK för våra omkostnader.

Betalning

Du kan välja mellan betalningsalternativen Visa, Mastercard och Swish. Alla våra betalningar hanteras av NETS som har över 20 års erfarenhet av säkra betalningslösningar för e-handel. Elektronikservice i Västerås AB lagrar aldrig dina fullständiga kortuppgifter.
Visa, Mastercard
Du anger dina kortuppgifter i kassan. Vid godkänd betalning dras beloppet direkt från ditt konto och i samband med detta skickas din beställning vidare till Farnell för omgående hantering.
Swish
Du anger ditt Swish-kopplade mobilnummer i kassan och blir uppmanad att genomföra betalningen direkt i Swish-appen som du har installerad på valfri enhet. Vid godkänd betalning dras beloppet direkt från ditt bankkonto och i samband med detta skickas din beställning vidare till Farnell för omgående hantering.
Information om hur du skaffar Swish hittar du här.

Garanti

Elektronikservice i Västerås AB säljer alla produkter med ett års garanti om inte annat anges. Vissa produkter kan ha en utökad garantitid.
Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns i varan vid leverans. I de fall vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv så debiteras du en testavgift om minst 159.00 SEK samt returkostnad tillbaka till dig.

Ditt digitalt levererade kvitto används som ditt garantibevis och skall sparas under garantitiden.

Distansavtal och ångerrätt

Ett distansavtal är ett avtal du ingår utan att träffa säljaren, exempelvis när du handlar något på nätet.
Distansavtalet ger dig bland annat 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen (tiden du har på dig att ångra ditt köp) börjar löpa dagen efter du tagit emot varan. Om ångerfristens sista dag infaller under en lördag, söndag eller en helgdag förlängs ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag.

Observera att
  • distansavtalet endast omfattar försändelser som mottagits. I annat fall debiteras du 199.00 för våra omkostnader.
Mer om din ångerrätt kan du läsa på "Hallå konsument".

Enligt Distansavtalslagen gäller inte ångerrätt, om avtalet avser
  • En tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen.
  • En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal. Exempel på produkter som faller inom denna punkt är batterier, kemikalier etc.
Vill du använda din ångerrätt ber vi dig tänka på följande
  • Retur av ESD-känsligt material accepteras endast i samma obrutna originalförpackning som de levererats i.
  • Bortsett från föregående punkt har du har rätt att undersöka produktens egenskaper och funktion. Men tänk på att inte hantera produkten mer än nödvändigt.
  • Varan ska returneras i oförändrat skick.
  • Varan ska utan undantag vara komplett. Detta innebär att alla tillbehör såsom manualer, förpackningsmaterial m.m. ska finnas med i returen.
  • Returnera gärna varan i samma ytteremballage som den levererades i. I annat fall skall varan packas så att den inte kan skadas.
Så här gör du en retur
  • Kontakta oss senast 14 dagar efter att du tog emot din leverans för att erhålla information om hur du gör din retur.
  • Du står för fraktkostnad samt ansvarar för transporten till oss. Välj alltid frakttjänster som erbjuder spårbarhet och spara alltid ditt spårningsnummer.
Vi förbehåller oss rätten att på kundens bekostnad returnera ej kompletta returer tillbaka till kunden för komplettering.
Vi löser ej ut försändelser som skickats mot postförskott.

Reklamation

Att reklamera innebär att du kontaktar säljaren och berättar att du inte är nöjd med en vara eller en tjänst som du har köpt. Du berättar också varför du inte är nöjd. För att kunna reklamera varan eller tjänsten ska felet vara ursprungligt, det vill säga det ska ha funnits när du fick varan. Du får inte själv ha orsakat felet.

Reklamation av vara måste lämnas inom skälig tid från det att du som kund upptäckte, eller borde ha upptäckt felet. Reklamationsrätten för en vara upphör under alla omständigheter efter 3 år. För att göra en reklamation så kontaktar du oss via vårt kontaktformulär som du hittar här.

Fel vid leverans

Blir din försändelse felaktig paketerad, innehåller fel produkter eller felaktigt antal så åtgärdar vi det naturligtvis kostnadsfritt. Kontakta oss omgående för att hantera detta. Är det ett synligt fel eller en skada på försändelsens ytteremballage anmäls detta direkt till speditören/ombudet i samband med att du mottager försändelsen.

Tvist

Vid eventuell tvist följer Elektronikservice ARN:s rekommendationer. Via denna länk http://ec.europa.eu/consumers/odr kan du läsa mer om de regler som EU har tagit fram för konsumenttvister och om tvistlösning online.

Sekretess, personuppgifter och Cookies

Sekretess
Vi delar enbart med oss av dina personuppgifter till tredje part om det krävs för att vi skall kunna uppfylla våra åtaganden till dig enligt våra allmänna köpvillkor.
Personuppgifter
Du kan läsa mer om detta i vår integritetspolicy.
Cookies
Vi använder cookies för att vår webbplats skall kunna fungera. Mer information om vår cookies-användning finner du här.
   Hämta våra aktuella köpvillkor som PDF (nerladdad PDF skall inte betraktas som aktuella köpvillkor, aktuella köpvillkor hittar du alltid på denna sida)